DON Opleidingen heeft zich op meerdere vlakken als innovator bewezen. Dit gold echter nog niet op het gebied van de online activiteiten. De hoeveelheid aan opleidingen maakte het onoverzichtelijk voor de bezoeker en deze pakte al snel de telefoon om het verder af te handelen. Het resultaat? Flinke druk op het kantoor en een hoge foutgevoeligheid. Ook kampte DON Opleidingen met het probleem dat iedereen ze kende van het autorijbewijs en het bromfietscertificaat, maar weinigen waren op de hoogte van het zakelijke opleidingsaanbod. Hier moest een andere oplossing voor zijn.
DON Opleidingen
Opleider biedt opleidingen direct uit CRM
Vraag iedere willekeurige passant in het Westland naar een rijschool en 9 van de 10 noemen DON Opleidingen als eerste. Een schoolvoorbeeld van top of mind. De opleider is sinds jaar en dag nadrukkelijk aanwezig in het straatbeeld en biedt een breed scala aan particuliere en zakelijke opleidingen. Vooral de zakelijke opleidingen als BHV en alle verplichte code 95 opleidingen bieden zij door het hele land aan.
Probleem
De website gaf alleen informatie en was geen actieve verkooptool
Het doel
Gebruiksvriendelijk en geen onnodig dubbel werk
De bezoeker moet zo snel mogelijk bij de relevante informatie kunnen. De website mag dus meer een webshop karakter krijgen ipv de informerende website die het nu was. De bezoeker moet ook duidelijk meekrijgen dat DON Opleidingen niet alleen particuliere opleidingen biedt, maar ook een uitgebreid zakelijk aanbod heeft. Daarnaast wil DON Opleidingen de beheer druk zo laag mogelijk houden. Het liefst door een koppeling met het achterliggende CRM systeem.
Plan van aanpak
Functioneel ontwerp met een technisch hoogstandje
Het plan van aanpak werd al snel duidelijk. Qua vormgeving moesten we duidelijk bepalen wat primaire en wat secundaire informatie was. Zo moesten de opleidingen meer naar de oppervlakte en algemene informatie over het bedrijf verder naar achter. Tevens moesten er meerdere navigatie voorkeuren mogelijk zijn. De een gebruikt graag een zoekbalk en de ander zoekt het liefst door categorieën. Een snelle weg naar de relevante info voor iedere bezoeker is leidend voor het UX-design. Daarnaast presenteren we de opleidingen zoveel mogelijk visueel. Dit navigeert prettig en snel.
Technisch had dit project nogal wat voeten in de aarde. De bezoeker moet de mogelijkheid hebben om op de website het boekingsproces in te gaan. De website moet dus op een bepaald moment het stokje doorgeven aan de achterliggende webshop die weer stond gekoppeld aan de planningsoftware. Toch moest de relevante cursusinformatie zoals prijs, beschikbare data en beschikbaarheid naar de website gehaald worden. Om dit goed te laten functioneren en te zorgen dat de bezoeker niet door heeft dat hij van de een naar de andere omgeving wordt gestuurd, leverde een aantal leuke uitdagingen op.
Het resultaat
Een actuele online opleidingscatalogus met mogelijkheid tot boeken
DON Opleidingen beschikt sinds lancering over een verkooptool die zichzelf up to date houdt. Hiermee vindt de bezoeker relevante en actuele informatie over het volledige aanbod en verminderd de website werkdruk op kantoor en in het beheer van de website. Tevens biedt de website een geschikte basis om andere online marketing acties mee te combineren.
Gekozen oplossingen
Maatwerk design & techniek
- Slimme zoekbalk
- Beeldende navigatie
- Koppeling met achterliggende systemen
- Responsive design
- Gebruiksvriendelijk CMS-systeem